Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

BDN Commissie AWACS Limburg

woensdag 26 januari 2022

15:00 - 17:00

Locatie
Geen of digitaal
Toelichting

Op 18-1 in ibabs gezet door Ricky Simonis.

Agendapunten

Voorstel is om de vergadering op te nemen, bandopname bewaren t/m CAL 25-05-2022.
Toehoorders krijgen link toegezonden via secretaris / namen toehoorders worden genoemd.

Dhr. T. Lurken, gemeenteraadslid Brunssum, neemt deel aan de CAL.

De federale Republiek van Duitsland is eigenaar van de grond van NAVO Vliegbasis Geilenkirchen.
Duitsland heeft de vliegbasis beschikbaar gesteld aan NAVO zolang NAVO het gebruik van de basis en faciliteiten nodig heeft.
NAVO Vliegbasis Geilenkirchen opereert onder de goedkeuring van de Duitse luchtverkeerswet.

Er zijn geen operationele beperkingen voor NAVO Vliegbasis Geilenkirchen.
In de praktijk wordt NAVO Vliegbasis Geilenkirchen gebruikt voor NAVO E-3A AWACS vliegoperaties en militaire- en civiele vliegtuigen die de operationele taken en NAVO bondgenoten ondersteunen (zoals bevoorrading en transport van personeel).

Ook wordt de vliegbasis gebruikt door regeringstoestellen, door vliegtuigen voor het kalibreren van de navigatiemiddelen op de vliegbasis en door vliegtuigen in nood.
NAVO landen hebben de intentie om het E-3A (AWACS) vliegtuig tot 2035 in bedrijf te houden.
De AWACS capaciteit is daarna gepland om te worden vervangen in een nog onbekende vorm, welke valt onder de projectnaam Alliance Future Surveillance and Control.
Vluchten van vliegtuigen onder de 6 ton zijn geen onderdeel van de discussie in de CAL.
De vliegclubs op de vliegbasis gebruiken kleine vliegtuigen onder 2 ton en blijven in Duits luchtruim.

Het advies van het RIVM luidt om de uitkomsten van het ultrafijnstof-onderzoek van Schiphol af te wachten en aan de hand hiervan te bezien hoe e.e.a. vertaald kan worden naar de situatie bij andere luchthavens en ook NL regio rondom AWACS-Geilenkirchen.
Dit is in lijn met het advies van de RUD Zuid-Limburg van 26 oktober 2020 wat eerder aan de CAL is gestuurd en besproken.
Daarin staat “Het RIVM doet samen met andere instanties rondom Schiphol enkele jaren onderzoek naar ultrafijn stof rondom Schiphol (tot medio 2021).
De eerste resultaten geven aan dat er inderdaad negatieve gezondheidseffecten zijn rondom Schiphol.
Het aantal vliegbewegingen in Schiphol is zo’n 500.000, bij Geilenkirchen is dat max 2600.
Overigens is wegverkeer ook een (grote) bron van ultrafijn stof.
De uiteindelijke resultaten van de Schipholstudie zijn van belang voor alle andere luchthavens.
Het heeft geen zin om zelfstandig en regionaal dergelijk onderzoek op te zetten.”

De gemeenten en het regiobureau Parkstad hebben een voorstel aan de ministeries gedaan om een kader te bespreken van te ondersteunen onderwerpen
(bijvoorbeeld leefbaarheid, onderwijs / gezondheid / sociaal-economisch / duurzaamheid).
Toelichting stand van zaken.

OP 21-10-2021 was de informatiebijeenkomst in de Schinvelderhoeve.
In de vorige CAL is afgesproken dat hierop wordt teruggekeken en het vervolg in de CAL wordt besproken.

Toelichting dhr. Pellemans.