Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

BDN Commissie AWACS Limburg

woensdag 11 december 2024

15:00 - 17:00
Locatie

Raadzaal gemeentehuis Nuth

Toelichting

Op 5-12-2024 door Nathalie Delahaye in iBabs geplaatst.

Agendapunten

  1. 1
    Opening (voorzitter is plv. voorzitter dhr. Geurts)
  2. 2

  3. 3

    Afmelding van dhr. Van Caldenberg i.v.m. bezoek College GS in Brussel.


    Laatste bijeenkomst van dhr. Kleuters

  4. 4

    - In te stemmen met het concept-verslag 25-09-2024 (038 -CAL-AWACS-2024)


    - Bespreken actielijst (039 -CAL-AWACS-2024)


    Doel is om de acties – voor zover niet op de agenda – na te lopen. Het Ministerie van Defensie gaat in de vergadering nader in op het tijdpad vervolgaanpak evaluaties / formeren landelijke klankbordgroep.

  5. 5

    A. Bespreken:


    1. brief van de Voorzitter d.d. 29-03-2024 (032-CAL-AWACS-2024)
    2. Reactie van Ministerie van Defensie d.d. ……. (040-CAL-AWACS-2024)


    B. Bespreken:
    1. Vragen schriftelijke ronde (022-CAL-AWACS -2024)
    2. Verduidelijkingsvragen gemeente Beekdaelen en Brunssum (041-CAL-AWACS-2024)
    3. Antwoorden schriftelijke ronde (042-CAL-AWACS-2024)

  6. 6

    Overzicht klachten van het 3e kwartaal 2024 (043 -CAL-AWACS-2024)

  7. 7

    Vliegbewegingen boven de woonkernen van Schinveld en Brunssum 3e kwartaalrapport 2024 (044 -CAL-AWACS-2024)

  8. 8

  9. 9

    In het verleden is door leden van de CAL al eens voorgesteld om de startbaan te verlengen. Dit was
    ook onderdeel van Landrum&Brown. De achterliggende gedachte was dat vliegtuigen dan al
    voor de kern van Schinveld zouden kunnen afbuigen naar het noorden en daarmee minder hinder
    zouden veroorzaken in Schinveld en Brunssum. Defensie heeft dat destijds onderzocht en
    geconcludeerd dat, ook met een baanverlenging van 900 meter, de E3 toestellen niet
    redelijkerwijs -en met in achtneming van de vliegveiligheid- in staat zijn om zo snel na de start die
    afzwaaiende bocht te maken, en dat het daarmee weinig zinvol is de baan te verlengen [de hoge
    kosten wegen dan niet op tegen de vrij beperkte hinderreductie].


    Ergens in de nabije toekomst worden de huidige E3 AWACS toestellen vervangen door nieuwe
    toestellen. Dit worden hoogstwaarschijnlijk de E7 toestellen die nu al door enkele landen worden
    gebruikt. Deze toestellen hebben andere vliegkarakteristieken dan de E3. De vraagstelling is nu:
    kunnen de nieuwe E7 toestellen, in het geval dat de baan 900 meter verlengd zou worden in
    oostelijke richting, wél veilig voor de kern van Schinveld afzwaaien richting het noorden? En als dat
    zo zou zijn, is daarmee een baanverlening opnieuw in beeld als mogelijke hinderbeperkende
    maatregel om verder te onderzoeken?

  10. 10

    De volgende bijeenkomst is op woensdag 12 maart 15-17 te Nuth