- Locatie
Raadzaal gemeentehuis Nuth
- Voorzitter
- Burgemeester ing. E. Geurts
- Toelichting
-
De gemeente maakt van deze vergadering camera-opnamen. Deze zijn te zien op televisie en internet. Wij doen dit vanwege onze openbaarmakingsplicht. De opnamen worden alleen voor dat doel gebruikt. Vragen? Stuur een mail naar FG@beekdaelen.nl
Agendapunten
-
1
Bijlagen
-
2Vaststelling van de agenda
-
3
Bijlagen
-
4Raadsvoorstellen hamerstukken
-
4.1
Bijlagen
-
4.2
Samenvatting:
Zoals ieder jaar wordt ook voor het jaar 2025 het nieuwe controleprotocol ter vaststelling aan de raad voorgelegd. De belangrijkste wijziging betreft een aanpassing van de maximale tolerantiegrenzen die van toepassing zijn op e fouten en onzekerheden in jaarrekening. Die worden voorgeschreven door het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado). De grenzen worden vanaf het jaar 2025 aanmerkelijk aangescherpt.
De auditcommissie heeft in de vergadering van 5 november 2025 geadviseerd om de voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Bijlagen
-
4.3
Samenvatting.
Op basis van de GR WOZL ontvangen de raden van de deelnemende gemeenten de tweede begrotingswijziging 2025 voor het indienen van een eventuele zienswijze. In de tweede begrotingswijziging stelt WOZL de verwachtingen voor 2025 bij op basis van de meicirculaire 2025 en de verwachte ontwikkeling van het aantal arbeidsjaren en het operationele resultaat van WOZL Beschut. Per saldo leidt dit voor WOZL tot een beter dan verwacht resultaat voor 2025 en tot een lagere tekortbijdrage 2025 voor de deelnemende gemeenten. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de door WOZL vast te stellen tweede begrotingswijziging 2025 WOZL en geen zienswijze in te dienen.
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Bijlagen
-
4.4
Samenvatting.
Op basis van de GR WSP Parkstad ontvangen de raden van de deelnemende gemeenten de tweede begrotingswijziging 2025 voor het indienen van een eventuele zienswijze. In de tweede begrotingswijziging stelt WSP Parkstad de verwachtingen voor 2025 bij op basis van de meicirculaire 2025 en de verwachte ontwikkeling van het aantal arbeidsjaren en het operationele resultaat van WSP Detacheringen. Per saldo leidt dit voor WSP Parkstad tot een beter dan verwacht resultaat voor 2025 en tot een lagere tekortbijdrage 2025 voor de deelnemende gemeenten. De raad wordt voorgesteld in te stemmen met de door WSP Parkstad vast te stellen tweede begrotingswijziging 2025 WSP Parkstad en geen zienswijze in te dienen.
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Bijlagen
-
4.5
De centrumregeling is nadrukkelijk bedoeld als samenwerking. Het gaat om gezamenlijke besluitvorming over strategie en uitvoering, niet om een eenzijdige inrichting door de gemeente Heerlen. Hoewel alleen Heerlen als centrumgemeente de uitvoering op zich neemt, blijft het belangrijk dat alle gemeenten betrokken zijn. Afstemming over de uitvoering, wederzijdse verwachtingen en gezamenlijke doelen is essentieel. Daarom voorziet de regeling in verschillende overlegvormen om de samenwerking te bewaken en te versterken.
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Bij zienswijze in te stemmen met het instellen van een centrumregeling voor Bureau Leren en Doorstromen Parkstad.
-
4.6
In de meerjarenbegroting is een eenmalig krediet opgenomen voor onderzoek en invoering van datagedreven werken. Hierbij is toegezegd dat in 2025 een evaluatie zou plaatsvinden met een begrotingsvoorstel om datagedreven werken structureel te borgen. Tijdens de informatieve bijeenkomst op 8 oktober is de Raadscommissie geïnformeerd. In dit voorstel treft u de evaluatie en het begrotingsvoorstel voor structurele borging van datagedreven werken in Beekdaelen aan. Hierin is ook de integratie van GIS-technologie en AI meegenomen.
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Beantwoording openstaande vraag uit commissiebehandeling: CDA: We hebben weliswaar een interne controle middels Ciso (met name ook op risico’s die er bestaan), maar vindt er ook door een externe partij toetsing plaats? Zo niet, kan daarnaar gekeken worden?
Antwoord: Jazeker. Voor toetsing van de informatieveiligheid bij de gemeente dient de gemeente jaarlijks diverse vragenlijsten in te vullen en verschillende gegevens voor diverse controles en audits aan te leveren aan diverse partijen waaronder onze accountant voor de jaarlijkse EDP-controle, de externe auditor (een geaccrediteerde partij) voor de ENSIA-audit en aanvullend voor specifieke audits (zoals Wpg, het DigiD-beveiligingsassessment, Suwinet-audit). Jaarlijks rapporteert de gemeente aan uw Raad over de resultaten van de accountantscontrole en over de overkoepelende ENSIA-audit;- De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ziet toe op naleving van de privacywetgeving, op grondrechten en transparantie van AI-toepassingen, inclusief gemeentelijke systemen zoals beslisalgoritmes en chatbots;
- De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) krijgt een belangrijke rol in het toezicht op digitale infrastructuur en AI, vooral bij kritieke systemen en op de samenwerking met andere toezichthouders;
- De RDI wordt ook de formele toezichthouder op naleving van de Cyberbeveiligingswet (NIS2) en controleert of gemeenten voldoen aan de zorgplicht, meldplicht en beveiligingsnormen (BIO 2.0).
Momenteel werkt het kabinet aan een uitvoeringswet om het nationaal toezichtstelsel verder vorm te geven.
Bijlagen
-
4.7
Samenvatting
De gemeenteraad van Beekdaelen heeft eerder dit jaar door middel van het nemen van een zogenoemd voorbereidingsbesluit vastgesteld, dat het voor een landelijke gemeente als Beekdaelen niet wenselijk is dat er in de gemeente amusementshallen en casino’s (hieronder worden ook begrepen speelautomatenhallen) zijn gevestigd, gelet op de maat en schaal van de gemeente en de impact op de omgeving die deze bedrijven kunnen hebben. Dit besluit heeft een tijdelijke werking (18 maanden). Het doel van deze tijdige wijziging van het omgevingsplan is het blijvend uitsluiten van het gebruik van gronden en bouwwerken binnen de gemeenten voor dergelijke bedrijven mogelijk te maken.
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Bijlagen
-
4.8
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als hamerstuk door te leiden naar de raad.
Bijlagen
-
5Raadsvoorstellen bespreekstukken
-
5.1
Samenvatting:
De bestuursrapportage bestaat uit een financieel deel en uit een beleidsmatig deel. Het financiële deel bevat de laatste begrotingsbijstellingen voor het jaar 2025. Die bijstelling bedraagt ruim € 5,7 miljoen positief. Het begrotingsresultaat bedraagt, nadat die bijstelling, ongeveer € 7,9 miljoen positief. De raad wordt via deze bestuursraportage gevraagd om die middelen toe te voegen aan de reserve nog te bestemmen. Het beleidsmatige deel van deze bestuursrapportage beschrijft de stand van zaken van een aantal belangrijke projecten. In die rapportage wordt de voortgang van een aantal actuele projecten weergegeven middels een stoplicht. Op die manier krijgt u in één oogopslag inzicht in de voortgang van het project.
De commissie heeft in de vergadering van 2 december 2025 geadviseerd om dit voorstel als bespreekstuk door te leiden naar de raad. Fractie GL/PvdA wil een statement afgeven over het positieve saldo, fractie VG wil het stuk bespreken in het kader van de controlerende taak van de raad en het belang van het onderwerp en de VVD wil nader ingaan op de financiële aspecten en een aantal genoemd projecten.
Bijlagen
-
6Vaststelling lijst ingekomen stukken
-
7Sluiting